אמרנאת יאטרה AMATNATH YATRA

.

.

אחת מפסגת החוויות של חיי הייתה בקיץ 1985. כאשר השתתפתי עם מאות אלפי עולי רגל, בעליה לרגל הקדושה – אמרנאת יאטרה AMARNAT YATRA.

החוויה העוצמתית של ללכת 5 ימים, בין פסגות רכס ההימלאיה, הליכה לא פשוטה גם לבחור צעיר וחסון שהייתי אז, בגובה ובקור, יחד עם כל כך הרבה אנשים. חלקם מבוגרים מאוד ואף היו ביננו נכים המתקדמים בישיבה שמה שמחזיק אותם זו עוצמתם הפנימית.

לאורך כל הדרך (שהייתה ממש מתישה ומלווה בקור עז) מציעים לנו בנדיבות וללא כל תמורה, אוכל חם, צ’אי מסורתי ושמיכות להתחמם.

יותר מהקור חדרו אלי שיחות עומק סביב המדורה עם עולי הרגל ועיניים יוקדות המביעות אחווה. איזו תחושה שאנחנו שותפים במשהו גדול ועצום. מעבר לתחושה העילאית של הליכה בין הפסגות מהגבוהות בעולם, הייתה בכולנו חדוות השיתוף, שימחה ואמונה. תחושה של תדר קוסמי מילאה את המרחב.

העמק מדהים ביופיו והכפר יושב על נהר ארו, הנשפך לנהר הלידר LIDDER.

מסביב לכפר רואים 360 מעלות יערות ארזי דוודאר ומעליהם נישאות פסגות מושלגות. כל עמק ארו, היערות והפסגות שסביבו הם שמורת טבע מוכרזת.

.

לינגם הקרח במערת אמרנת

.

.

מערת אמרנאת AMARNATH בגובה של 3,888 מטר, נמצאת על הר אמרנאת שפיסגתו מגיע לגובה 5,486 מטר ויושב עליו קרחון אמרנאת. המערה בעלת פתח בגובה של כ 40 מטר ובתוכה נמצא השיווה לינגם SHIVA LINGAM, עמוד קרח שמסמל את איבר מינו של האל שיווה. המקום נקרא גם סווייאמבו לינגם SWAYAMBU LINGAM , כלומר הלינגם ש’ניגלה מעצמו’. לצידו עוד 2 עמודי קרח קטנים שמיצגים את פרווטי, אישתו של שיווה ואת גנש, בנם.

המערה עם הלינגם בתוכה נחשבת למקום הקדוש ביותר להינדים בכלל ולחסידי האל שיווה בפרט.  (אמר AMAR הוא אחד מהשמות המקודשים של האל שיווה). המקום נחשב גם לאחד מ 51 השאקטי-פיטס, כלומר מרכז אנרגיה נשית שמכיל איבר מגופה של סאטי, אשתו הראשונה של האל שיווה.

כחצי מיליון עולי רגל מגיעים למערה מידי שנה בתקופת העלייה לרגל. זרימת נהר אנושי שמתחילה כבר ביוני, הולכת ומתגברת עד השיא בירח המלא של אוגוסט (רשמית, בשנה רגילה, המקדש במערה נפתח לפולחן מתישהו באמצע יולי). יהיו אשר יעשו את הדרך על גב סוס, או על גבו של סבל.

.

המסורת בהודו אומרת שהמערה כה קדושה וקיימת יותר מ 5000 שנה והיא גם מוזכרת בכתבי הקודש ההינדים.

המסורת גם מספרת שב 1850 גילה את המקום רועה קשמירי מוסלמי בשם בוטה מאליק BUTA MALIK שפגש נזיר קדוש סופי. הקדוש נתן לרועה מזון ושק פחם כדי לבשל ולחמם את גופו. לאחר זמן שאריות הפחם הפכו לזהב. כשחזר הרועה כדי להודות לנזיר הקדוש מצא את המערה והלינגם בתוכה.

.

מסע היאטרה המלא והמסורתי, יוצא מצ’נדרווארי CHANDANWARI 2900 מטר גובה, שנמצא כ 16 קמ’ מהעיירה פהלגם PAHALGAM שבמחוז אננטנאג ANANTANAG בחבל קשמיר. כשעתיים וחצי נסיעה מסרינגאר.

פהלגם הינה עיירה שבזמן שאין יאטרה היא עיירת נופש נעימה ויפה, על גדות נהר הלידר, שוממת מעט. פהלגם וארו, כפר יפהפה סמוך לעיירה שכבר כתבנו עליו, הם מקומות יציאה לטרקים מהממים ביופיים (ראו קישור למאמר על ארו  ARU ).

.

מסע מפרך של 5 ימי הליכה מאתגרים באורך של 36 / או 48 ק”מ (יש 2 נתיבים), בינות לפסגות רכס ההימלאיה שבקשמיר. מסע שמתחיל דרך יערות עד ומטפס אל כרי הדשא הגבוהים, נופי פסגות וקרחונים סביב. לאורך הדרך יש תחנות אכילה ולינה חופשית ומי שמבקש לשדרג לתנאים טובים יותר ישלם.

.

תיאור הדרך לאמיצים שביננו…

תתחילו בעליה תלולה ולאחר מספר קילומטרים תעברו בפיסו-טופ PISSU TOP 3300 מטר גובה. כעבור עוד 9 קמ’ תגיעו אל אגם מדהים ביופיו בשם ששנג SHESNAG 3550 מטר גובה. כעבור עוד 12 קמ’ תגיעו אל פנג’טארני PANJTARNI בגובה 3,600 מטר. בהמשך תעברו ברמה גבוהה בעלת עשביית מרעה נמוכה ותרגישו את הפסגות הלבנות, עליהן שלג עד, כה קרובות, עד שנדמה שהן כמטחווי הושטת יד וגע בם. לפתע תיפתח הדרך ותגיעו אל אזור רחב ידיים, מלא באלפי אוהלים. כ 3 קמ’ מעליהם נמצאת המערה.

לאחר ביצוע הדרשן עם הלינגם במערה, יש לעולי הרגל ירידה תלולה מהמערה אל בלטאל BALTAL באורך של 16 ק”מ. בלטאל הנו עמק רחב, הנמצא מתחת לכביש היוצא מסונמרג לכיוון לדאק. בזמן היאטרה הופך העמק לעיר בת עשרות אלפי אוהלים.

הסיפור המיתולוגי מספר שהאל שיווה נפרד מרכבו, הפר ננדי בפהלגם (שנקראת בכתבי הקודש ‘הכפר בייל’ BAIL GAON). בצ’נדרווארי הוציא את הירח JATA משיער הראסטות שלו. על גדות אגם ששנאג שיחרר את הנחש הכרוך על צווארו. ליד הר מהגונאס MAHAGUNESH PARVAT עזב את בנו גנש. בפאנג’טארני שחרר את עצמו מחמשת האלמנטים, אדמה, מים, אוויר, אש ושמיים. יצא אל מרחב הפסגות והקרחונים בריקוד הקוסמי, טנדאווה TANDAVA ורק אז נכנס יחד עם אישתו, פרווטי אל המערה.

.

תושבי המקום הקשמירים, (מוסלמים סונים ברובם), הם המפיקים הראשיים של היאטרה. דואגים לסוסים, אוכל, סבלים ומחנות האוהלים. בתקופה שקשמיר נחשבה לאזור עם בעיות ביטחוניות, אמרו הקשמירים לציבור ההינדי ‘היאטרה על העיניים שלנו’, כוונתם, אנחנו ערבים ונדאג לביטחונכם ולכל צרכיכם.

עדיין קרה שלפני מספר שנים, בנקודת היציאה ליאטרה היה פיגוע של טרור טאליבני ומאז הצבא ההודי שומר את אזור היאטרה בכוחות גדולים.

.

בשנים האחרונות, רבים מעולי הרגל מוקפצים במסוקים מצ’נדרווארי ומבלטאל אל מנחת הקרוב למערה, מבצעים את טכס הדרשן עם הלינגם (האיחוד עם האל) וחוזרים כבר באותו יום או למחרת. כך הם חוסכים מעצמם את 5 ימי ההליכה. אך אולי המוקפצים במסוק מחסירים מעצמם חלק מעוצמת החוויה.

.

.

דורון בן חיים

.

.

.

.

.

מעוניינים להצטרף לטיול?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    טיולים נוספים העשויים לעניין אותך

    טיול עומק לבהוטן

    12/09/2024 - 26/09/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    סתיו

    ממלכת לדאק ורכס ההימלאיה

    04/07/2024 - 23/07/2024

    ההרשמה בעיצומה

    טיולי שטח

    קיץ

    רג'סטאן והודו הקלאסית

    29/10/2024 - 12/11/2024

    ההרשמה בעיצומה

    טיולי תרבות

    סתיו

      מעוניינים להצטרף לטיול?