אג’נטה ואלורה

מערות אג’נטה Ajanta Caves, אשר בצפון מדינת מהרשטרה, על רמת הדקאן כ-100 ק”מ מהעיר אורנגאבאד, אשר מהווה את בסיס היציאה לביקור באתר.

האתר נשכח עם הזמן והתגלה מחדש על ידי הבריטים במאה ה-19. מערות אג’נטה הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסקו בשנת 1983 ומתוחזקות על ידי משרד הארכיאולוגיה ההודי.

באג’נטה 28 מערות חצובות בסלע בזלת, בצורת פרסה על צוק הר מול ואדי.

המערות נחצבו בשני שלבים עיקריים. העתיקות יותר מתוארכות לתקופה שבין המאה ה-2 לפני הספירה עד המאה הראשונה לספירה. הגל השני והעיקרי של המערות הוא מהמאות ה-5 – 6 לספירה. בתקופה זו הבודהיזם היה נפוץ ביותר ברחבי הודו והמערות כולן הן בודהיסטיות.

חלק מהמערות שימשו כ’ויהארות’ או מנזרים. חלק מהמערות שימשו כהיכלי תפילה ופולחן (צ’אייטייה) עם סטופה במרכזה.

כל קומפלקס המערות העצום חצוב בגוש סלע אחד ונעשה בצורה של גריעה.

המערות מציגות פיסול וחציבה מרשימים ביותר, אך התפרסמו מאוד בעיקר בשל מה שמעטר את הקירות – ציורי קיר מדהימים שמתארים בעיקר את סיפורי הג’אטאקה – סיפורי גלגולי החיים הקודמים של הבודהה. הסיבה היחידה לדעתי שאג’נטה לא כלולה ביותר מסלולי טיול היא המרחק מיתר מקומות הטיול והקושי היחסי בהגעה. 

.

מערות אלורה Ellora, אתר מורשת עולמית אשר נמצא במדינת מהרשטרה Maharashtra, כ-30 ק”מ בלבד מהעיר אורנגבאד וכ-300 ק”מ ממומבאי.

האתר מתוארך לתקופה שבין המאה ה-6 למאה ה-11 לספירה.מתוך כ-100 מערות במתחם רק 34 פתוחות לקהל.ישנן מערות בודהיסטיות, הינדואיסטיות ומערות של בני דת הג’אין זו לצד זו. סמל אולי להרמוניה הדתית והסובלנות והפלורליזם ההודי גם אז.

חלק מהמערות שימשו כמקדשים, חלקן כמנזרים וחלקן כמקומות מחסה לעולי רגל.

רוב המערות נחצבו בסלעי הבזלת המקומיים תחת שלטון ה’רשטרקוטה’ Rashtrakuta Dynasty.החלק המפורסם והמרשים ביותר במתחם הוא מערה מספר 16 – הלוא היא ‘מקדש קאילשה’ Kailasha temple, מקדש לאל שיווה בן כמה קומות שבנוי כולו מסלע אחד.

המקדש מתוארך למאה ה-8 לספירה ונוצר מלמעלה למטה אך ורק על ידי גריעה עם פטיש ואיזמל. על פי ההערכות האמנים היו צריכים לפנות כ-200,000 טונות של סלע מהמתחם כדי ליצור את המקדש המרהיב. מבנה המקדש מושפע מאד מהאדריכלות של מקדשים אחרים מדרום הודו, וככל הנראה השליט המקומי הביא אומנים ממלכות הפאלאווה וצ’לוקיה (כיום אזורים בטאמיל נאדו וקרנטקה).

מצידי המקדש יש קירות עליהן אפשר לראות את סיפורי האפוסים הגדולים של הודו, הרמאיאנה והמהבהרטה מפוסלים.

את הביקור באלורה בד”כ משלבים עם ביקור גם במערות אג’נטה שנמצאות כ-100 ק”מ צפונית לשם

מעוניינים להצטרף לטיול?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    טיולים נוספים העשויים לעניין אותך

    טיול עומק לרג'סטאן

    19/03/2024 - 02/04/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    סתיו

    טיול אודישה שבטים

    מזרח הודו - אודישה וקולקטה

    29/02/2024 - 14/03/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    אביב

    טיול_לנפאל

    טבע ותרבויות בנפאל

    28/04/2024 - 12/05/2024

    ההרשמה בעיצומה

    טיולי שטח

    אביב

      מעוניינים להצטרף לטיול?