מומבאי Mumbai

מומבאי Mumbai, מהווה את בירתה הכלכלית של הודו, בהיותה מוקד של תעשייה, פעילות פיננסית ומסחר, ומקום משכנן של הנהלות של חברות ענק רבות.
נוסף על כך, מומבאי היא מרכז של תעשיית הבידור ובפרט הקולנוע בהודו.

השם מומבאי בשפת המקום מרטהי, מקורו בשמה של האלה ההינדית מומבה (Mumbā).
השם בומביי (Bombay) מקורו בשפה האנגלית, והוא נקבע לאחר שהאימפריה הבריטית קיבלה את המקום החל משנת 1662 מידי פורטוגל. בומביי היה התאמה לאנגלית של השם הפורטוגזי הקודם Bombaim, שמשמש עד היום לשם העיר בשפה הפורטוגזית. מאחר שהשם בומביי הגיע מהעבר הקולוניאלי, שונה שם העיר בשנת 1996 לשם מומבאי, המבטא את המסורת המקומית מהתקופה שקדמה לכיבוש הקולוניאלי.

עד המאה ה-16 היו האיים עליהם שוכנת העיר מאוכלסים על ידי דייגים ועברו מיד ליד.
במקום שלטו שליטים מקומיים, שליטים מוסלמים הפורטוגזים והבריטים. חברת הודו המזרחית הבריטית ניצלה את המעגן הטבעי ובנתה בו, בשנות ה-20 של המאה ה-18, נמל מסחרי. הנמל הביא לפיתוח מסחרי ולהתפתחות אורבנית והפך לשער הכניסה להודו ולמרכז היבוא והיצוא של חברת הודו המזרחית. בשנת 1885 נוסד בבומביי הקונגרס הלאומי ההודי, שסימן את תחילת המאבק לעצמאות מהשלטון הבריטי.

מומבאי נמצאת סמוך לים הערבי ומזג האוויר בעיר מתחלק לשתי עונות שנה עיקריות: עונה לחה ועונה יבשה.
העונה הלחה, בין החודשים מרץ עד אוקטובר, מאופיינת בלחות גבוהה וטמפרטורות מעל 30 מעלות צלזיוס. בין חודש יוני לספטמבר יורדים בעיר גשמי מונסון. העונה היבשה, בין חודש נובמבר לפברואר, מאופיינת ברמות לחות בינוניות וטמפרטורות חמימות עד קרירות.

מומבאי משמשת כמרכז הכלכלי של הודו 40% מכלל סחר החוץ של המדינה מתנהל מן העיר מומבאי. ההכנסה הממוצעת לנפש במומבאי היא כמעט פי שלושה מן הממוצע הלאומי. מעמדה של מומבאי, כבירתה הכלכלית של הודו, משכה אליה אף חברות זרות רבות. מאז שנת 1991 ידעה מומבאי צמיחה כלכלית מהירה, כמו גם שאר הודו. מעמד הביניים במומבאי אחראי יותר מכל לצמיחה מהירה זו, ככוח הצרכני הגדול ביותר בעיר.

בהיותה מטרופולין היא מושכת אליה אזרחים מכל רחבי המדינה ולכן נוצר בה גיוון תרבותי של מוצאים שונים היוצרים תרבות הודית חדשה והיא בעצמה המתערבבת עם אוכלוסיית מהגרים שנמשכה אליה בשל האפשרויות העסקיות הרבות הקיימות בה, התרבות המתפתחת במומבאי משפיעה על הודו כולה.
.

.

אתרים חשובים בעיר:

שער הודו,  Gateway of India – גאוותה של מומבאי, שער בעל קשת עצומה חצובה באבן בזלת צהובה נבנה לכבוד הגעתו של המלך ג’ורג החמישי והוא מסמל את תום עידן הקולוניאליזם ואת ריבונותה של הודו.

מערות אלפנטה , Elephanta Cave – במרחק של כחצי שעת הפלגה נמצאת קבוצת איים ועליהם מערכת של מערות חצובות בסלע בהן מקדשים ואולמות מעוטרים בגילופי אלים ודמויות מן המיתולוגיה.

מוזיאון הנסיך מוויילס, Prince of Wales Museum –  המוזיאון המעניין ביותר בעיר, נחנך גם הוא לכבוד ביקורו של המלך ג’ורג’ החמישי. במוזיאון יש אוסף מרשים של מוצגים מכל רחבי הודו.

הגנים התלויים – גנים בוטניים אשר הוקמו בסוף המאה ה-19 ושוחזרו בראשית המאה שעברה.

חוף צ’אופאטי, Chowpati Beach
– החוף המרכזי בתוך העיר מומבאיי רוחש חיים ופעילות, בעיקר לקראת השקיעה.

תחנת הרכבת צ’אטראפטי שיוואג’י, Chhatrapati Shivaji Terminus – ידועה גם בשם V.T, על שמה של המלכה ויקטוריה, זוהי תחנת הרכבת הראשית ביותר והעסוקה ביותר בהודו, נמצאת במבנה קולוניאלי מרשים ומיוחד.

שוק הגנבים, Chor Bazaar – שוק פשפשים עצום בו תמצאו עתיקות, אבני חן, חפצי אומנות, חלקי חילוף לרכב, רהיטים, כלי נגינה ועוד אוצרות העולות על הדמיון.

מכבסה עירונית, Dhobi Ghat
– מכבסה עבודת יד בה למעלה מ-200 עובדים עומדים ומכבסים את הכביסה בידיים. מסביב בתי מגורים, פחונים, לעובדים ומשפחותיהם, במקום הזה העוני בולט בשיאיו.

מעוניינים להצטרף לטיול?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    טיולים נוספים העשויים לעניין אותך

    טיול עומק לרג'סטאן

    19/03/2024 - 02/04/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    סתיו

    טיול אודישה שבטים

    מזרח הודו - אודישה וקולקטה

    29/02/2024 - 14/03/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    אביב

    טיול_לנפאל

    טבע ותרבויות בנפאל

    28/04/2024 - 12/05/2024

    ההרשמה בעיצומה

    טיולי שטח

    אביב

      מעוניינים להצטרף לטיול?