ורנאסי Varanasi


ורנאסי – Varanasi, Benares, Kashi ,  בת 3,500 שנה, היא העיר העתיקה ביותר והקדושה ביותר בהודו.
על פי האמונה העיר הוקמה על ידי שיווא, האל היוצר וההורס, בכבודו ובעצמו.

ורנאסי היא עיר מדהימה וביקור בה משפיע עמוקות על כל אדם. היא גדושה בפעילות רוחנית של החיים והמתים וכן במראות נוף טבע ואדם מרשימים. ורנסי מורכבת, יפה כל כך מצד אחד ומן הצד השני מגעילה, מסריחה וקשה.
היא נמצאת במקום כלשהוא מעל החיים ומתחתיהם סוג של ערבוב צבעוני וגרוטסקי של גיהינום וגן עדן.

חיקה של אימא גנגה פתוח תמיד : החיים בורנאסי הם על גדות הנהר והאם, הגנגה ג’י הקדושה, על הגדה ישנן מן טריבונות כאלו (מדרגות ספסלים) והשם בהינדי הוא גהאט.
לאורך כל היום מתקיימים טקסים אישיים וקבוצתיים על שפת הנהר ובכל ערב , אלו הם טקסי פולחן דתי המציעים מנחה לאל ונקרא פוג’ה (Puja).

עם רדת החשיכה מתקיימת פוג’ה בגהאטות השונות. הטקס המרשים, נערך בשקיעה ונקרא אארטי Aarti. הטקס מלווה באש, קטורת, שירה, פעמונים, וכלי נגינה. כולם מוזמנים לקחת חלק, מקומיים, עולי רגל הודיים בהמוניהם ותיירים. הפוג’ה בגהאט המרכזית (Dasashwamed Ghat) היא המרהיבה ביותר.

למעשה הסיבה העיקרית לעליה לרגל לורנסי הידועה גם בשמות בנארס וקאשי היא העליה לגהאט השריפה מאניקרניקה Manikarnika.
משפחות מכל הודו נושאות את יקיריהן לדרכם האחרונה על גדות הנהר הקדוש המספק מזור, רפואה ותקווה כבר אלפי שנים.
תיירים יכולים לבוא ולשבת בשקט על מדרגות הגהאט על מנת לצפות במחזה שריפת הגופות שהוא מעבר לדמיון וביכולתו להזיז את אבני היסוד של האישיות, החינוך והתרבות שלנו.
מפאת הקדושה והכבוד, ולמרות שההתרחשות סביב שריפת הגופות יכולה להיות אינטנסיבית ולהכיל התנהגויות אשר בעיני הצופה המערבי נראות קשורות לעולם החול, תיירים מתבקשים לא לצלם ולתת מרחב אנושי ראוי.

מומלץ לעשות טיול לאורך הנהר והגהאטות מדרום לצפון, מאססי גהאט Assi Ghat ועד גאי גהאט Gai Ghat , זו הדרך להבחין ולחוש את החיים בורנאסי.

הגהאטות עצמן הן תפאורה אדירת מימדים שלא יכולה להיות מוקמת, זו הצגה ללא מחזה ידוע מראש, השיטוט הינו הרפתקה ללא יעד, והאסתטיקה מרהיבה ביופייה ומבחילה עד כאב ובושה.

בעיר העתיקה נמצא המקדש קאשי ווישוואנאת, Kashi Vishvanath הוא נקרא גם מקדש הזהב בשל ציפוי הזהב העוטה את מגדל המקדש, מקדש חשוב זה הוקם לכבוד האל שיווא והוא מוזכר בכתבי הדת, הפוראנה, העתיקים, הוא אחד החשובים בכל הודו ואחד היסודות לכל הקדושה סביב ורנאסי.
במרכז המקדש ג’יוטי לינגם – לינגם של אור. ביקור במקדש וטבילה בנהר יקנו לאדם שחרור רוחני.
אנשי הדת החשובים ביותר בהודו עלו לרגל לקבל ברכה בחסות הלינגם של אור , מנהיגי המדינה נוהגים לעלות לרגל בעתות חשובות, גם מנהיגים סיקהים ובודהיסטים מבקרים במקדש למרות שהמקדש מותר לביקור רק לבני דת ההינדו.

בבנארס השווקים הם אין סופיים, השיטוט יכול להתחיל מהעיר העתיקה ולהיגמר כשהרגליים מבקשות. ורנסי התפרסמה במאות השנים האחרונות באריגת סארי ממשי שמיוצר באריגת יד בשילוב כסף וזהב, בשל כך נמצא אזורים נרחבים בהן חנויות ומפעלים המוכרים ומייצרים בדים מכל סוג וצבע.

אזורי הקניות העיקריים הם: הכיכר המרכזית The Chowk, גודוליה, סמטת בישוואנאת, לאהוראביר, ושוק תאטהרי.


אוניברסיטת ההינדו בבנארס Banaras Hindu University היא אחת המרשימות בהודו, היא פרושה על שטח עצום, המבנה המרכזי בנוי בהשראת מקדש וישוואנאת.
באוניברסיטה השניה בגודלה בהודו מלמדים ב-140 מחלקות שונות. בתחום האוניברסיטה מוזיאון בהראט קאלה בהאבאן, מוזיאון לאומנות וארכיאולוגיה המציג אלפי פרטים של אומנות הודית ועתיקות. פעמים רבות מתקיימים שם קונצרטים והופעות מוסיקה הודית קלאסית.

ורנאסי היא מרכז רוחני ולכן רבים בה הקורסים והמורים למוסיקה, ליוגה ולסוגים שונים של עבודה רוחנית, זו הזדמנות לקחת חלק. והכי הכי חשוב , לשתות צ’אי ולשבת בגהאט.
שעות על הגהאט ילמדו אותך מה היא בנארס, מי הוא האדם, ומי אתה בתוך כל התמונה הזו.

מעוניינים להצטרף לטיול?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    טיולים נוספים העשויים לעניין אותך

    טיול עומק לרג'סטאן

    19/03/2024 - 02/04/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    סתיו

    טיול אודישה שבטים

    מזרח הודו - אודישה וקולקטה

    29/02/2024 - 14/03/2024

    יציאה מובטחת

    טיולי תרבות

    אביב

    טיול_לנפאל

    טבע ותרבויות בנפאל

    28/04/2024 - 12/05/2024

    ההרשמה בעיצומה

    טיולי שטח

    אביב

      מעוניינים להצטרף לטיול?